כאן עובדים בני-אדם
המשרדים החדשים של "דיפלומט קוסמטיקס" הם חלק מטרנד חדש, הומניסטי יותר, בתחום העיצוב: מסתכלים פחות על תדמית והיררכיה, ויותר על העובדים > יגאל גבזה
יגאל גבזה 17:37 22/6/05
"הגישה לעיצוב משרדים היום עוברת שינוי", אומרת האדריכלית אירן קרוננברג. "אם בעבר ניסו משרדים רבים לשדר יוקרה, ותכנון הפנים שלהם יצר היררכיה מעמדית, הרי היום מוסט הדגש לעניינים אחרים, הקשורים פחות בתדמית, ויותר לאופן פעילות המשרד ולרווחת העובדים בו".
כדוגמה לכך יכולים לשמש משרדי חברת "דיפלומט קוסמטיקס", שעל עיצוב הפנים שלהם הופקד משרד "ברנוביץ-קרוננברג, אדריכלים", שבראשו עומדים אלון ברנוביץ ואירן קרוננברג.
"דיפלומט קוסמטיקס" – המפיצים של מותגים דוגמת "פרוקטור אנד גמבלס", "קלרינס", "מטרנה" ועוד – עברו בספטמבר 2004 למשכנם החדש, מרכז לוגיסטי המשתרע על-פני שטח של 17,000 מ"ר וממוקם באיירפורט סיטי, בצמוד לנתב"ג. המבנה עצמו תוכנן על-ידי האדריכלים דורון ודורית הוק מירושלים, ובנתה אותו חברת "קשת".
קרוננברג תולה את הצלחת הפרויקט גם בשיתוף-הפעולה הפורה עם אדריכלי הבניין, שהחל כבר בשלב התכנון הראשוני. זה איפשר דו-שיח פורה בין שני הצדדים, והביא לשינויים ולשיפורים בשלבים מוקדמים יחסית של העבודה. התפיסה הכוללת של עיצוב-הפנים הוכתבה על-ידי מנכ"ל החברה, שביקש משרדים שישדרו "דינמיות, לא יוקרתיות, אבל כן מקצועיות". הנחיה נוספת שלו הייתה רמת ריהוט אחידה לכל העובדים, כשההבדלים ינבעו מדרישות פונקציונליות בלבד.
אור בעיניים
תשומת-לב רבה הוקדשה כאן לנושא האור הטבעי, מתוך מטרה שכל העובדים במשרד יוכלו ליהנות ממנו. כדי להגיע לכך, השתמשו האדריכלים בחלק מהמקרים במחיצות זכוכית במקום בקירות, וכך איפשרו לאור היום לחדור למשרדים שאין בהם חלונות.
גם התאורה המלאכותית מצטיינת כאן בתפיסה לא סטנדרטית. יועץ התאורה לפרויקט, רן טרוים, עירב בין תאורה פלורסנטית, שמקורה בגופים תלויים המאירים כלפי מעלה (לפיזור האור), ומטה (למשטח העבודה), לבין תאורת הלוגן שקועה, היוצרת הדגשים במקומות הנחוצים. רמת התאורה במשרדים נמוכה יותר מהממוצע המקובל בארץ, שהוא כפול מזה המקובל בארצות-הברית, לדוגמה. מתברר שהיא מספיקה בהחלט, ואף תורמת ליצירת אווירה נעימה יותר.
נושא אחר שזכה לטיפול מיוחד הוא הבעיה האקוסטית, שהדאיגה את הבעלים, בשל השימוש המרובה בזכוכית ובחומרים קשים כדוגמת רצפת הקרמיקה (גרנית פורצלן) במראה בטון. במקום להשתמש באמצעי הנפוץ של תקרה אקוסטית, טיפלו ברנוביץ וקרוננברג בבעיה באמצעות קיר גבס אקוסטי מחורר, החוצה את החדרים – כלומר על-ידי משטח אנכי ולא אופקי. התקרות הן תקרות-גבס מלאות רגילות, ורק באזורים של אופן-ספייס הן מקבלות טיפול אקוסטי.
הצבע הבסיסי השולט במשרד, אפור בהיר, נותן את הרקע הניטרלי, שבו מוטמעים מדי פעם הדגשים חזקים של צהוב-לימון,ירוק-תפוח ונקודות של כתום. זוהי צבעוניות שמשדרת רעננות וניקיון, והיא מתקשרת לאופי המוצרים שאותם מפיצה החברה.
דרמה מאופקת
את האופי המאופק של עיצוב-הפנים המאפיין את המקום "שוברים" שני חללים, שהם בעלי אופי דרמטי יותר. אחד מהם הוא הכניסה לבניין – מבואה שגובהה שישה מטרים עם תקרת "סקייטק", העשויה מחומר פלסטי לבן המאפשר לאור (המלאכותי) לעבור דרכו ומפזרת את האור באופן אחיד. הגובה הכפול והטיפול בתקרה יוצרים תחושה שהיא נעלמת כלפי מעלה.
אלמנט יוצא-דופן אחר מתגלה כשיוצאים מהמעלית בקומה הרביעית, קומת ההנהלה: קיר ארוך עם חריץ תאורה שהופך לוויטרינה, שבה מוצגים המוצרים שהחברה מפיצה, והוא מלווה את המבקר הצועד לכיוון דלפק-הקבלה. בקומה זו מוצאים גם את מה שניתן לכנות כ"סוכרייה" של המקום – פאטיו עם רצפת דק, חלוקי-נחל, צמחייה ורהיטי-גן. הוא משמש כמקום מנוחה, אידיאלי להפסקת קפה או עישון ולעריכת אירועים תחת כיפת-השמים. חדר-ההדרכה, שבו מתקיימות פעילויות לסוכני מכירות ולקוסמטיקאיות, פונה גם הוא אל הפאטיו ונהנה משכנותו.
הריהוט מתאפיין בפשטות ובקווים נקיים, והוא עשוי ברזל צבוע באפור בהיר ופורמייקה. הדגשי הצבע נעשים בריפוד הכיסאות. חוץ מכמה אלמנטים, שנעשו על-ידי נגריית "מיסטריאל" המקומית, שאר הרהיטים – המצטיינים בגימור מוקפד – הם מתוצרת חברת Collection הטורקית, המיוצגת בארץ על ידי "טולמנס'". *