גלובס-בנק UBS
המשרדים החדשים של בנק UBS בהרצליה-פיתוח מאפשרים היכרות עם הגישה העיצובית המוקפדת שמכתיבה הבנקאות פרטית > טלי הרדאבל
טלי הרדאבל 10:00 6/7/05
מחשבה רבה הושקעה בפרוגרמה של המשרדים החדשים של בנק UBSהשווייצרי, שנחנכו במאי האחרון. החל במעבר מתל-אביב להרצליה-פיתוח, שנעשה כדי להתקרב פיזית ללקוחות, וכלה במנהלי הפרויקט שהגיעו מלונדון וליוו את גיבושו והפעלתו מקרוב, בצמוד לאדריכל מיכאל סתר מ"סתר אדריכלים".
סתר, בעל משרד עצמאי זה כעשרים שנה, מתמחה בשנים האחרונות בתכנון מסחרי של משרדים בקנה-מידה גדול, בהם סיסקו, CA ,HP ויורוקום נוקיה. בפרויקט הנוכחי התבקש לתכנון מורכב של משרד, המנותב לשלושה אגפים עיקריים – בנקאות פרטית, אחזקות והשקעות. צורכי הבנקאות הפרטית הקרינו על הפרוגרמה הכוללת של התכנון, שכן בנקאות מסוג זה מארחת לקוחות בבנק עצמו, ובהתאם דורשת עיצוב יותר שיווקי ומושקע.
שטח הבנק חולק לאזור כניסה "ציבורי", ובו לובי ושני חדרי-ישיבות, כאשר דלת זכוכית, שדורשת ליווי צמוד לפתיחתה, מפרידה בינו לבין אזור המשרדים וחדרי העסקות. מתחם הבנקאות הפרטית הוא הקרוב ביותר לכניסה – חלוקה שמאפשרת לאורחי הבנק להגיע לחדרי המנהלים של הבנקאות הפרטית, בלי לעבור בבנק כולו.
כדי להתאים לציפיות הלקוחות ולתדמית של בנק בינלאומי, נשמרה גישה עיצובית של הידור קלאסי ושימוש בחומרים איכותיים ברמה הגבוהה ביותר, שתורמים ליצירת אווירה הולמת. קו העיצוב נקי ואלגנטי, חף מהצטעצעויות.
נעשה שימוש רב בעץ – ברהיטים, בציפוי הקירות וברצפה. לאורך כל הדרך נשמר משחק בין שני צבעים: עץ אלון מולבן בגוון בהיר ברצפת הפרקט ובריהוט המשרדים, שמתכתב עם עץ אלון בגוון כהה בחיפוי הקירות ההיקפיים ובדלפק הכניסה.
המאמץ הגדול לשמירה על ניקיון צורני מופגן אפילו בתקרות, מוקד שנוטה פעמים רבות להזנחה גם בפרויקטים מוקפדים. כאן האלמנטים השונים לתאורה ולמיזוג-אוויר נפתרו בקווים ישרים ומינימליסטיים, ולא ב"גרילים" גסים שקופצים מהתקרה.
כניסה ומסדרון – כתמי צבע
קירות המבואה מחופים לוחות אלון כהה ליצירת תחושה סולידית, ומולם קיר-חלון מרושת וילונות רומיים בגוון שמנת, שמוסיפים חמימות. הקלאסיות הבנקאית המוכרת משולבת בעזרת ארבע כורסאות Grand Comfort, בעיצוב לה קורבוזייה.
האלמנט הייחודי בחלל הכניסה הוא דווקא "פנס" ענק המותקן בתקרה, ומזכיר מראה של סקיילייט, פתח לחדירת אור טבעי, שאפשרי רק בקומות עליונות, בעוד הבנק ממוקם בקומה הראשונה. גוף-התאורה השטוח נוצר בעזרת גופי פלורסנט סטנדרטיים שחופו בבד ניילון מודרני, שחומר-הגלם הפלסטי שלו מחומם באתר, מתכווץ ונמתח לתוך החלל המוקצה לו. התוצאה היא מראה של משטח יצוק וקשיח, שמפיק אור אחיד.
מסדרון ארוך מכתיב את התנועה בבנק, וממנו פתחי-הכניסה למשרדים השונים. שלושה עמודי בטון (תומכים של הבניין) נטועים בלב המסדרון, והפכו מקונסטרוקציה מסיבית נטו לאלמנט של צבע. החלל כולו שומר על גוונים מונוטוניים, בעוד העמודים נצבעו בטיח פיגמנטי בגוון בורדו-אדום-יין, ונותנים כתמי צבע. בחירת הגוון איננה אקראית, שכן היא נקשרת ללוגו האדום של UBS.
האלמנט העיצובי המסקרן במסדרון הוא שימוש בארונות של המשרדים הפנימיים לטובת החללים הציבוריים. בחדרים עצמם, ארונות האחסון הרבים שקועים בקיר ומותירים מפלס ישר ואחיד, בעוד הדופן האחורית של הארונות בולטת כלפי המסדרון ויוצרת מראה מרחף. מנורות השקועות בתחתיתו של כל ארון ומעליו מפיצות אור, ומתפקדות כעין פנסים לאורך המסדרונות.
חדר-הישיבות, האח החורג
אח חורג מבחינת בחירת החומרים הוא חדר-הישיבות, שבמרכזו שולחן ל-14 איש. החומר המוביל כאן הוא עץ דובדבן, שממנו בנויים השולחן עצמו, הארונות, חיפוי הקיר המרכזי והתקרה. החדר מאובזר טכנולוגית עם קיר מרכזי שבו משולבים מסך שטוח ומערכת קול, שמותקנת בתקרה מתוחכמת.
התקרה עצמה מורכבת מיחידה קמורה, עשויה מעץ דובדבן כהה. מעליה, רפלקטור להחזר אור עשוי משתי יחידות קעורות, שהותקנו בעזרת בד פלסטי לבן ונמתח, כמו זה המשמש במבואה. נוצרת מערכת-יחסים בין כהה ובהיר, בין קעור וקמור, בין בד ועץ, שמאפשרת – מלבד עניין ויזואלי – גם אלמנט של אור ישיר לשולחן המשולב עם תאורה עקיפה לצורך וידאו-קונפרנס בישיבות.
אינטימיות במשרדים ובמטבח
גוונים בהירים שולטים בחדרי המשרדים האישיים והמשותפים, החל בשולחנות-העבודה וכלה בשטיח בגוון אפור על הרצפה. משרד מרכזי ורחב-ידיים, עם עמדות-עבודה פתוחות, מוקם בצמוד לחדר-העסקות המשותף. ביניהם מפריד קיר, אבל פעור בו חלון פנימי ארוך וגבוה, שיוצר אינטימיות אבל מותיר תחושה של חלל פתוח ומרווח.
המטבח המשותף ממוקם במרכז, עם גישה נוחה מכל חדר. החלל נתחם בקירות זכוכית שצריבה במרכזן, אשר מותירה את השוליים העיליים והתחתיים שקופים, ליצירת פרטיות עם אפשרויות הצצה. ארונות-המטבח האדומים יוצרים קשר ויזואלי בין המטבח למסדרון, שבו ניצבים העמודים המונומנטליים. *